Itthon vezet a Gagyi mami 2
2006. március 7. 09:29, Kedd - Ötvös Tibor
Martin Lawrence új filmje, a hazájában már nagy sikerrel vetített Gagyi mami 2 a magyar közönséget is meghódította. Az animációs PiROSSZka is szépen szerepelt, az ezüstérmet szerezte meg.
A mami ezúttal azt a feladatot kapja, hogy leplezze le egy halálosan veszélyes féregvírus megalkotóját. A program segítségével ugyanis külső erők is be tudnak hatolni szupertitkos adatbázisokba. Az ügynök egyetlen módon férkőzhet Tom Fuller, a féreg kitalálója közelébe: ha házhoz megy, és ő lesz Fuller és felesége, Leah segítségére a gyerekek, Andrew, Carrie és Molly nevelésében. Ez azt jelenti, hogy Malcolmnak újra át kell vedlenie az XXL-es Hattie Mae Pierce-szé, vagyis "gagyi mamivá", hogy levadássza a rosszfiúkat és bebizonyítsa, hogy nem is olyan könnyű a nők helyzete, ha munka mellett még háztartást is kell vezetniük.
Nagy test, nagy élvezet
A mamit első hétvégéjén több mint 16 ezren nézték meg. Alig 3 ezer nézővel kevesebben voltak kíváncsiak a Piroska és a farkas legújabb feldolgozására, a PiROSSZka - a jó, a rossz, a farkas MEGAnagyi című animációs filmre.
A Nagyi hazánkat is meghódította
Egy csapat zsaru és detektív jelenik meg a Nagyi kunyhójánál az erdőben, akiket egy házi csetepaté miatt vezényeltek ki a helyszínre. Egy vadász tettleg bántalmazott egy nagyit megszemélyesítő farkast. Ahogy a nyomozó és a rendőrtiszt kihallgatják a megbízhatatlan emlékezetűnek bizonyuló gyanúsítottakat, kiderül, hogy mindegyikük más-más, egymástól homlokegyenest eltérő, de egyformán zavaros mesével áll elő.
A bronzérmet a múlt héten vezető Sziriána foglalja el. A férfi főszereplő kategóriában Oscar-díjat bezsebelő George Clooney főszereplésével készült filmet - némi meglepetésre - alig 5000 néző izgulta végig. Őt Szabó István Rokonok-ja követi. Az ötödik helyre csúszott a Nanny McPhee - A varázsdada, melyet a romantikus Első a szerelem követi.
A szintén múlt héten debütáló The Descent - A barlang a hetedik helyre lépett vissza. A nyolcadik helyen kezdett Nicholas Cage és Gore Verbinski tragikomédiája, a hazájában nagyot bukott Az időjós.
Nicholas Cage időt jósol
David Spritz Chicago időjósa a Hatos csatornán. Sokak számára sokkal többet jelent, mint egy meteorológus - ő valóságos mozgó célpont. A féltékeny rajongók, akik közül jó néhánnyal fura szeretem-utálom viszonyban van, rendre megdobálják különféle üdítőkkel, turmixokkal és gyorskajákkal. Pedig David semmi másra nem vágyik, csak némi megbecsülésre és tiszteletre - főként saját apjától, a díjnyertes írótól.
A kilencedik helyre esett vissza a hét legnagyobb vesztese, a Kútfejek. A listát a meglepően sikeres Azt beszélik zárja.
Gagyi mami 2 - Kövér néger néni, mert az vicces2006. március 9. 09:32, Csütörtök - Szekeres Viktor
Martin Lawrence karrierje jó ideje lejtmenenetben száguld, így éppen itt volt az ideje, hogy ismét magára öltse a termetes nagymama jelmezét. Folytatás, hát persze. Olcsó poén lenne ismét a szokásos mondókával előhozakodni, miszerint az első részt úgysem lehet túlszárnyalni (pedig nem lenne olyan nehéz), akkor meg minek? Hát azért, mert Martin Lawrence egyszemélyes bolondozásai a Gagyi mami jókora, 100 millió dolláros sikere után még a 40 milliót sem lépték át, így ideje volt a tényleg mókás színészt visszahelyezni Hollywood térképére. A műveletet pedig úgy tűnik, hogy a régi nagy siker felmelegítésével képzelte el a Fox stúdió.
A készítés folyamata egyszerű volt. Az alacsony költségvetésből (40 millió dollár) felbéreltek egy folytatásokra specializálódott forgatókönyvírót (ÖCSIkém 2, Télapu 2), egy kevésbé ismert rendezőt (Fehér csóka), majd pedig elhangzott az "Action!" felkiáltás és minden ment a maga útján. A történet szerint Malcolm ügynök (Martin Lawrence) immáron megállapodott és mivel felesége gyermeket vár, ezért a rizikósabb melókat kerülendő inkább az FBI PR-osztályán hasznosítja tehetségét. Egy nap azonban személyes tragédia éri és úgy gondolja, hogy csak az ő páratlan tudása képes felgöngyölíteni partnere halálának ügyét. Természetesen ismét kövér dadának öltözve lehet csak lefolytatni a nyomozást. A kövér néger nő vicces. Az még viccesebb, ha férfi játssza. Ezzel nincs is gond, hiszen már az alaptéma, az alappoén is sokakat érdekelhet önmagában. Ha valami nem az erőssége a filmnek, akkor az viszont a története, hiszen valljuk be, hogy ennyire érdektelen sztorit bármelyik olvasó össze tudna hozni, maximum nem kapna érte pár százezer jól csengő amerikai dollárt. Az ilyen és ehhez hasonló filmeket persze nem is a sztori viszi el a hátán, hanem a helyzetkomikumok, valamint a főszereplő sármja és bolondozásai. Martin Lawrence jó alany, szeretjük nézni ahogyan idétlen és teszi is tisztességgel a dolgát. Pofákat vág, nyomja a szöveget - és ebben segítségére van állandó magyar hangja, vagyis Pumukli, alias Pusztaszeri Kornél, aki a szellemes magyar verzióban mindent megtesz, hogy élvezhetőbb legyen a film.
Az élvezhetőségért bizony sokat is kell tenni. Bántani csak olyan szempontból lehet a Gagyi mami 2-őt, hogy érdektelen, unalmas és minimális kivételektől eltekintve csak a szokásos paneleket hozza. Szerencsére a Tök alsó 2-vel ellentétben nem a pisi-kaki szál dominál és nem is annyira kínos film, mint az említett, hanem érdekes pálfordulással átmegy az egész nyomozósdi egy családi vígjátékká - valamiért ezt az aspektusát igyekeztek kiemelni a készítők. Családi vígjátékként (értsd gyerekfilmként) pedig elfogadhatóan (értsd: közepesen) funkcionál a film - a játékidő nagy részében szerencsére nem is akar többnek látszani. Egyedül a vége felé, az utolsó pár másodpercre borul fel a koncepció, hiszen akkor megy végbe a vásznon a filmtörténelem talán egyik legnagyobb nedvességtartalommal bíró nyáladzása. A filmet elnézve sajnálhatjuk, hogy ötlet szinte alig szorult a készítőkbe, pedig a szituáció sok poént szolgálhatna még (jó, lehet, hogy csak tartalékoltak a továbbiakra.) Így azonban kevéstől eltekitve csak olcsó viccekkel találkozhatunk, s bár egyértelmű, hogy a Gagyi mamihoz hasonló filmek csak szórakoztatni akarnak (ahogy tette azt az első is), mégis valahogy néhány, poént követő fekveröhögést joggal várhatnánk el a filmtől. A Gagyi mami 2 tipikusan a "ha nincs más, akkor ezt is meg lehet nézni"-típusú közepesen gyengécske, de ártalmatlan filmek közé tartozik és nem árul zsákbamacskát. Nem kaparjuk a falat, hogy ez milyen rossz, de nem is megyünk le hídba és a stáblista lepörgése után sem fogjuk remegő ajkakkal követelni a következő dózist - inkább szép lassan elfelejtjük, majd a DVD-t megvesszük valamelyik rokonunk születésnapjára. Aki nem látja, semmit sem veszít vele.
És akkor a szokásos felhasználó figyelmeztetés (mert mindig akad romantikusan bizakodó ember): akinek az első rész nem tetszett az messziről kerülje el, akinek pedig tetszett, az gondolja meg erősen, hogy szüksége van-e a karakter felmelegítésére és a családi vígjáték aspektusra. Ha igen, akkor irány a moziba be, mert afelől nem is lehet kétségünk, hogy az amerikai sikerhez hasonlóan itthon sem fog megbukni az a film, amelyet már a címével is el lehet adni. A harmadik részt pedig idővel biztosra vehetjük.
|
Gagyi mami 2 (Big Momma's House 2) amerikai vígjáték, 100 perc, 2005
Rendező: John Whitesell Forgatókönyvíró: Don Rhymer Zeneszerző: George S. Clinton Operatőr: Mark Irwin Producer: David T. Friendly, Michael Greene Vágó: Priscilla Nedd-Friendly
Szereplők: Martin Lawrence (Malcolm Turner) Elton LeBlanc (Bingo Caller) Nia Long (Sherry Pierce) Michelle Parylak (JoAnne) Sarah Brown (Constance Stone) Mark Moses (Tom Fuller) Emily Procter (Leah Fuller)
Forgalmazza az InterCom
|
Gagyi Mami 2 Big Momma's House 2 2006. Vadiúj dagi néni
Nyilvánvalóan fontos dolog, hogy ha látunk egy jó filmet, akkor elismerjük, hogy jó volt, de érdekes módon néha az is megesik, hogy bár abszolút tudjuk, hogy a film nem volt jó, mégis hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy nem volt jó megnézni - ilyenkor is fontos a beismerés.
A Gagyi Mami 2 tipikusan nem az a film, amiről nehéz szívvel mondanánk le, mert mondjuk, minden jegy elkelt a moziban, vagy ilyesmi. Mégis, ha úgy alakul, az az igazság, hogy ez a film egyáltalán nem kellemetlen élmény, sőt, be kell ismerni, a néző abszolút feldobva távozik utána a moziból - szóval tömören így fest a helyzet.
A film ilyen módon egy abszolút szerencsés konstrukciónak tekinthető, és jól sikerültsége fő okaként azt jelölnénk meg, hogy nem erőltetett. Amíg az első rész számos olyan motívumot tartalmaz, amely a "dagi nénit" a dagisága irányából közelíti meg, ebben a részben a dagi néni nem más, mint egy nyilvánvalóan szükséges álca ahhoz, hogy egy nyomozást sikeresen lefolytathasson a margóra került FBI-ügynök. A dagi néni nem is mint a gusztustalanság megtestesítője jelenik meg, hanem mint egy más kultúrát képviselő személy, életkora és családi háttere révén, hogy ugye sok gyereket nevelt fel. Az első részben még találni olyan "poénokat", melyek arról szólnak, hogy a dagi néninek erekciója van a jócsaj barátnője mellett az ágyban, és mivel ezt a poént jó sokáig húzzák, nyilvánvaló, hogy azt hiszik, ez vicces, illetve marketing szinten úgy tervezték meg a filmet, hogy ez lesz majd a film az egyik "humor-pillére".
A Gagyi Mami 2-ben erről szó sincs. Martin Lawrence dagi néni-álcája egyszerű és magától értetődő munkaeszköz, öltözhetett volna ugyanígy telefonszerelőnek vagy underground DJ-nek, vagy karácsonyi tatunak, csak most így alakult, hogy erre volt szükség. Másrészt nem azon röhögünk, hogy milyen ronda, dagadt és gusztustalan ez a néni, hanem azon, hogy milyen profin szökell felfelé mindenféle ládák tetejére egy raktárépületben, illetve, hogy mennyire természetesnek tűnik, ahogyan a rosszarcokat jól lekaratézza. Ez a természetesség nagyon sokat használ a filmnek.
A szokásos gyerekekkel való kontaktus-teremtés (ahogyan az emberek a gorillákkal szoktak) problematikája is eléggé jó van kitalálva a filmben. Nincsenek különleges problémák, sőt, éppenséggel teljesen átlagosak, de ezekben simán rá lehet ismerni a tizenéves tinilányok valóságos viselkedésére. Ez a kontaktus-teremtés (be kell vallani) abszolút kellemesen nézhetővé teszi a filmet. Amíg az első Gagyi Mami nyilvánvalóan a Mrs. Doubtfire egy fekete és nyers verziója akart lenni, addig ez a rész már mintha megtalálta volna a remek középutat, és nem olyan kissé émelyítően csöpögős, mint a Mrs. Doubtfire, de nem is annyira direkt bunkó, mint az első rész volt időnként (feltehetően).
Amikor például Martin Lawrence otthagyja a bevetést, mert megígérte a tinilánynak, hogy ha kell, segít neki, ez lehetett volna egy fölösleges töltelékjelenet is, agyonismételt klisékkel, itt és most azonban könnyű volt átérezni, hogy a nyomozóban valódi apai, illetve tulajdonképpen nagymamai érzelmek ébredtek, és döntéshelyzetben úgy viselkedett, mintha a lány apja lenne. A másik gyerek motívuma is abszolút kedves és aranyos. Egy kisfiú, aki nem szokott beszélni, plusz van egy heppje neki, hogy mindenre felmászik, mint konyhaszekrény, vagy fa a kertben, és onnan egy hatalmas hasassal leveti magát a földre. Ezek a vetődések azok, amik aztán végképp barátságossá teszik ezt a filmet.
A néző végül egyáltalán nem bánja, hogy beült erre a filmre, és kb. úgy érzi magát, mint a filmben szereplő apa, aki mintha megevett volna egy vicces sütit, csak néz ki a fejéből, és vigyorog, hogy ez a dagi néni mennyire pozitív módon fura néni. Persze, nem egy Dr. Zsivágó, de abszolút nézhető - be kell ismerni.
- | | |