Az emberek többsége elôszeretettel tekint a 2004-ben 29 éves Leonardo DiCarprióra úgy, mintha valami idétlen poszterfiú lenne és ennek a véleménynek hangot adva sokan túl nyálasnak, idétlennek tartva a színészt, élbôl az utálat tárgyává teszik ôt. Az egyébként korosztálya egyik legjobbjaként számon tartott és valószínûleg egyszer még az Oscarig is eljutó nyurga Leo egyetlen bûne csupán annyi, hogy csaknem a harmincat taposva is kölyökképû maradt és az, hogy két remek szerelmes filmje, a Rómeó + Júlia, illetve a Titanic révén már alig húsz évesen a legélesebb reflektorfénybe kerülve szinte percenként szerepelt a tévében, illetve a lapok címoldalán – e túlajnározás miatt azonban nem ôt, hanem a média szenzációhajhász tagjait illene elítélni… Az 1974. november 14-én a filmgyártás legmélyebb bugyrában, Hollywoodban született fiatalember élete korán problémássá vált, hiszen még egy éves sem volt, amikor szülei elváltak egymástól, így a hirtelen ötletként egy Leonardo DaVinci festmény hatására elkeresztelt kissrácot német származású anyja nevelte fel – mégpedig Los Angeles leginkább drogosnak tartott Echo Park nevû részében.
Az ifjú Leo már korán belekóstolt a szórakoztatóipar mézesmadzagjába, hiszen alig tudott járni, de már több reklámfilmben is szerepeltették. A nehezen kezelhetô és így a filmeseknek sok problémát okozó kissrác három évesen kezdte a szakmát és a reklámok mellett éveken keresztül különbözô ismeretterjesztô filmekben lehetett látni, míg 1984-ben be nem mutatkozott a Santa Barbara címû sorozatban, majd ezt késôbb két másik széria, a Parenthood és a Growing Pains követte, melyekért a fiatal színészeknek járó Young Artists Awardra jelölték. A Dicaprio név legelôször 1991-ben a Rémecskék harmadik részének fôcímében tûnt fel, majd rövidebb szerepben a Poison Ivyban láthatta ôt a nagyérdemû. Az egyébként kedvencének Robert De Nirót tartó tehetség elsô nagy lehetôségét éppen a példakép mellett kapta az Ez a fiúk sorsa címû drámában, melyben a színész által játszott brutális apa fiát alakította annyira jól, hogy az ifjú tehetségre azonnal felfigyelt a szakma. Nem is véletlenül, hiszen a szintén 1993-ban bemutatott Gilbert Grape-ben szerepelve alig 19 évesen annyira jól hozta az értelmi fogyatékos Arnie Grape alakját, hogy azonnal Oscarra is jelölték teljesítményéért. Eddigi rövid, ám annál nagyobbat visszhangzó karrierje során azonban szerencsétlenségére a média – és persze saját szerepvállalásai – egyfajta kellemetlen skatulyába szorították be az egyre inkább körülrajongott Leót: az egyébként a szemtelen pimaszságot kisfiús bájjal vegyítô színész “sztárgyártó” szerepei, a Gyorsabb a halálnál, a Rómeó + Júlia, illetve a Titanic ügyeletes szépfiút gyártottak belôle, így a valóban komoly színészi próbát jelentô filmjei, mint az Egy kosaras naplója, a Teljes napfogyatkozás vagy a Marvin szobája elkerülték a nézôk és kritikusok figyelmét. Mialatt mindenki azzal foglakozott, hogy az isteni Leo éppen melyik új barátnôjével hetyeg valamelyik Los Angeles-i szórakozóhelyen, a fiatal, tehetséges fiúból szép lassan szupersztár lett. Már nagymenôként írta alá A Vasálarcoshoz, illetve A parthoz kötôdô szerzôdését, ám igazándiból egyik, nagy durranásnak szánt filmje sem váltotta be az ígéreteket – Leo persze boldogan tehette zsebre A part forgatókönyvéhez mellékelt 20 millió dolláros csekkjét. Egyik interjújában fogalmazta meg a legjobban az akkoriban a közönség vele szemben támasztott elvárásait: “Azt akarják, hogy ôrült, kezelhetetlen haverként lássanak, hogy ugyanolyan szánalmas legyél, mint ôk maguk, hiszen ôk nem hôsöket akarnak, csupán azt, hogy lássanak téged a mélybe hullani.” A túlpörgetett színészi karrier vége azonban nem jött el, hiába kívánták azt sokan, hiszen a tavalyi évben DiCaprio két sikerfilmben is szerepet kapott: játszott Martin Scorsese történelmi freskójában, a New York bandáiban és Tom Hanks mellett Golden Globe-ra jelölték a Steven Spielberg rendezte Kapj el, ha tudsz! címû bombasikerért. Jövôre pedig a The Aviatorban és a The Good Sheperdben láthatjuk majd, nem is beszélve az elôkészületek alatt tartó és 2005-ben a mozikba kerülô, Baz Luhrman rendezte Nagy Sándor eposzról, melyben Nicole Kidman lesz a partnere. Lehet, hogy a lányokszívecsücskébôl egyszer Oscar-díjas hadvezér válik…?
|